Zadaniem spotu reklamowego jest ukazanie w krótkim czasie największych walorów określonego produktu czy usługi. Spece od reklamy głowią się, jakie hasła zamieścić w reklamie, by te 15 czy 30 sekund miało określony skutek.
Właśnie tylko tyle może trwać określony spot emitowany w telewizji – najczęściej wykorzystywane są te półminutowe bowiem idealnie nadają się do przekazania zarówno informacji o produkcie jak i wzbudzenia w potencjalnym kliencie potrzeby jego nabycia.
Reklamy nie mogą być dłuższe – takie są wymagania prawne, chyba, że jest to spot kampanii społecznej bądź uwarunkowany aktualną sytuacją w kraju czy na świecie. Typowo komercyjne muszą trwać nie więcej niż 30 sekund.
Jak twierdzą eksperci z agencji reklamowych, którzy produkują kreatywne spoty, ich czas jest ograniczony nie tylko ze względu na warunki formalne. Zbadano bowiem, że dłuższa reklama znudziłaby widza i doprowadziła do zdenerwowania. Poza tym zbyt duży natłok informacji mógłby sprawić, że tak naprawdę żadna nie zostanie utrwalona w pamięci – zdecydowanie lepiej dać prosty, krótki aczkolwiek charakterystyczny przekaz aniżeli nasycać spoty reklamowe bodźcami działającymi niekorzystnie na zmysł wzroku i słuchu.